“NEY”
Ney tasavufta
hem bir enstrüman, hem de simgedir.Ney İnsan-ı Kâmil’i simgeler.Ney içi boşaltılmış,fırınlanmış
bir kamıştır.Ney’in kendi sesi bile yoktur,Neyzenin üflediği sesi verir ney…
Ney yedi makam
çalar.Bu Ahadiyetteki bir siyah nokta olarak tecelli eden sesiz Allah’ın yedi
tecelliyi geçince,yani ney gibi bağrı yanınca İnsan-ı Kâmil olarak ses
vereceğini gösterir.Ney ile Elif harfi arasında da bir bağlılık vardır.Üst üste
konan yedi nokta Elif harfini oluşturur.Nokta ile Elifin aslı birdir.
Ney her
perdede dört ton ses üfler.Bu da toplamda Yirmi sekiz tona erişir.28 rakamı
önemlidir.Alah Kelam sıfatının tecellisini Kuran’da göstermiştir ve Kuran 28
harfle yazılıdır.
İlk üç perde
fiil perdesidir.Burada insan kötü şeyler yapmamaya,iyi şeyler yapmaya
çalışır.Tüm fillerin sahibinin ve yapıcısının Allah olduğunu hatırdan çıkarmaz.
Dördüncü ve
beşinci perdeler sıfat perdeleridir.Sıfat tecellisi içinde zıtlıkları
barındırır.Uzun/kısa,doğru/yanlış,siyah/beyaz gibi.İkilik kavramının çok olduğu
perde bu perdedir.Mürşidlerin ikilikten kurtul birliğe kavuş dedikleri yerler
bu perdelerdir.Sıfat perdelerindeyken tüm sıfatların sahibinin Allah olduğu
hatırdan çıkarılmamalıdır.Neydeki altıncı ve yedinci perdeler Zat
perdeleridir.Burada kişi Allah olmaz,kişinin yaptığı tüm olgular Zat tarafından
denetlenmiş olur.
Neydeki
Başpare yani üflenen bölüm ise İnsan-ı Kâmil’i temsil eder.Altı cihet,yedi yönden
kainatı görür.
Ney denince
hemen insanın aklına Mevlana ve Mesnevi
geliyor.Mevlana el yazısıyla yazdığı
Mesnevi’nin ilk 18 beyitinde İnsan_ı Kâmil’i anlatmış,zıtlıklar üzerine
bir birlik kurmuştur.Hakk nasib ederse ileriki yazımızda bu 18 beyiti yorumlamaya çalışacağız.
Kaynak gösterilerek
alıntılanabilir.
© H. Endercan KURŞAKLIOĞLU, 20.09.2010
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder